Product added to wishlist
View Wishlist

Köpvillkor

Köpvillkor uppdaterade senast 8/11-23

Shock.se är en egen verksamhet från den 15/10-21.

Detta betyder att alla köp som gjorts på webben innan den 15/10-21 och i Göteborgsbutiken kan inte reklameras eller bytas.

Läs våra VANLIGA FRÅGOR här.

Allmänt

Följande Allmänna villkor (nedan ”Villkor”) gäller när du som konsument (”Du”) väljer att handla och genomför ett köp via Shock Stores webbshop, som finns tillgänglig på www.shock.se och samtliga undersidor till denna webbplats (nedan ”Webbplatsen”). Genom att beställa från Webbplatsen accepterar du att villkoren gäller mellan dig och Shock Store AB, organisationsnummer: 559339-3043 (”Shock”). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Shock Store framgår på Webbplatsen.

För att kunna beställa på Webbplatsen måste Du ha fyllt 18 år och inte vara under förmynderskap. Shock accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. Shock förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om Du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar). Shock förutsätter att minderåriga som utför inköp på www.shock.se lämnar sanningsenlig information om deras ålder och/eller har nödvändigt samtycke från sin förvaltare om att köpa artikeln/artiklarna. Om inte kan köparen bli ansvarig för eventuella kostnader en ogiltig överenskommelse kan innebära.

Shock reserverar sig för slutförsäljning av produkter, eventuella prisfel, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida. Shock reserverar sig även för att viss produktinformation inte är komplett i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.
Vi kan ej garantera att en vara som syns på hemsidan finns i lager, i ett sådant fall kommer vi att kontakta dig omedelbart, eller så snabbt vi får svar från leverantör om påfyllning.
Färger kan se olika ut beroende på vilken skärm man tittar på, därför kan vi aldrig garantera till 100% att färgen som du ser på skärmen är en exakt återspegling av verkliga produkten, vi gör så klart vårt bästa att det är så nära som möjligt och det går alltid att returnera.
Vi kan i vissa fall hålla på din order om ordern är slutsåld men leverans är påväg in, vi meddelar då kunden, och kunden har alltid rätt att häva köpet vid försening.

Priser & Betalning

Priserna på Webbplatsen är angivna i svenska kronor inklusive moms. Priserna anges exklusive frakt- och betalningsavgifter. Kostnader som kan uppstå för frakter utanför EU, så som skatt och tullavgifter debiteras dig som konsument.

Nedsatta varor är tillgängliga för beställning så länge de finns i lager. Erbjudanden och rabattkoder är endast giltiga en gång per konsument och inköp och endast inom den angivna tidsperioden. Avdragna rabatter kan inte kombineras eller överföras till ett annat inköp, eller krediteras ett nytt inköp vid eventuell retur.
Du kan betala på de sätt som anges på Webbplatsen. Shock har rätt att ta betalt redan i samband med beställningen, om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av dig och godkänts av Shock. Shock förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt, alternativt ändra betalsätt om det som Du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ anges på Webbplatsen.

Betala mot faktura

Vi erbjuder våra kunder fakturabetalning via Klarna. När du väljer att betala mot faktura görs en kreditansökan av Klarna AB första gången du använder dig av dem. En papperskopia på kreditupplysningen från UC kommer per post till din folkbokföringsadress (eller till din digitala brevlåda). När din beställning lämnar vårt lager skickar Klarna en e-postfaktura. Betalningsvillkoret hos Klarna är oftast 14 dagar (kan ändras vid kampanjer osv). Alla frågor om betalning görs till Klarna. Det är alltid kundens ansvar att de till att betalningen inkommer. Får du ingen faktura till din mail får du kontakta oss och Klarna så detta undersöks.

Betala med kort

Hos oss kan du betala med VISA, MasterCard, Eurocard samt Maestro. Betalningen sker genom PayEx eller Klarna som är PCI och DSS-certifierade och uppfyller alla säkerhetskrav för bank- och kredittransaktioner. Ditt kortnummer lagras aldrig av Shock efter genomförd transaktion.
Det totala beloppet för din beställning reserveras direkt på ditt konto, och dras inte förrän din beställning är redo att lämna vårt lager. Ha gärna din bankdosa eller ditt BankID nära till hands när du genomför ett köp med kortbetalning, om din bank kräver verifiering.

Betala med Swish

Hos oss kan du betala med Swish genom Klarna. När du väljer att betala med Swish öppnar du din Swish-app och kontrollerar att de förifyllda uppgifterna är korrekta. Du godkänner köpet med Mobilt BankID och får direkt en bekräftelse på betalningen. Pengarna dras samtidigt från ditt anslutna konto. För att skaffa Swish, kontakta din bank eller läs mer på www.swish.nu

Frakt & Transport

Shock accepterar och bearbetar inköpsorder i samma rad som de inkommer till Webbplatsen. Leveranstiden är den dag till och med då varan finns att hämta.
Normal leveranstid inom Sverige är 3-5 arbetsdagar (mån-fre) efter att Shock har accepterat och bekräftat din beställning. För internationella sändningar är leveranstiden också normalt 3-5 dagar (mån-fre).
Shock erbjuder fri frakt på alla beställningar över 999 kr. På beställningar under 599 kr tillkommer en leveranskostnad på 59 kr.
Varubrev alternativet med hemleverans kan ändras till DHL och utlämningombud om varan är för stor, dyr eller ditt postnummer inte täcks. Vid varubrev tar Shock inte ansvar för om din beställning levereras vid dörren/ utanför din brevlåda.
Vid vissa fall kan det komma fler ordrar än lagret hinner synka och det kan då råka bli slutsålt. Vi kontaktar dig då och betalar tillbaka dig.

Väljer du betala extra för expressleverans och gör en retur får du EJ tillbaka denna kostnaden. Den adderas på din returkostnad.

För leveranser utanför Sverige är alla fraktkostnader exklusive eventuella extra kostnader och tullavgifter specificerade i inköpsordern.
Om paket ska lösas ut ska Du göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Du får en avisering av leverantören som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Du lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS. När du lägger en order så bekräftar du att du har en giltig id-handling. Byte av namn kostar 200 kr som faktureras kunden. Ej uthämtat paket debiteras 300 kr. Så se till att du har en giltig id-handling.
Har din order inte kommit inom utsatt tid efter leveransmeddelande, (2 alternativt 5 arbetsdagar) kontakta oss.
Har du lagt en väldigt liten order, exempelvis en pin/armband/halsband, förbehåller vi oss rätten att skicka den med vanligt kuvert.

Outhämtat paket

Om Du inte hämtar ut ditt paket inom 2 veckor förbehåller sig Shock rätten att debitera dig en avgift på 300 kr som täcker hela kostnaden för leverans och behandling. Icke uthämtat paket omfattas normalt inte av rätten som retur.
Du får ingen ny faktura på detta utan är kostnaden på paketet likvärdigt kommer det inte markeras som returnerat. Är kostnaden på varorna mycket högre returneras mellanskillnaden.

Om du upptäcker en skada på paketet innan du öppnar det skall du kontakta kundservice omgående. Transportskadade varor ersätts kostnadsfritt av Shock, om det anmäls direkt med bild.
Har inte din order kommit efter 7 arbetsdagar, Kontakta oss så skall vi se vad som hänt. Hör du inte av dig till oss inom 14 dagar antar vi att ordern kommit fram till dig utan problem, och vi kan inte hjälpa dig efter denna tid.

Ångerrätt & Retur

Vid köp av varor på Webbplatsen gäller alltid 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att Du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Shock detta inom 14 dagar från det att Du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen). Efter 14 dagar accepteras inga returer eller byten.

Om du ändå returnerar efter 14dagar kommer vi debitera er 150kr eller skicka tillbaks varorna till er.

Reavaror

På reavaror gäller också en ångerrättsperiod på 14 dagar. Distansavtalet upphör automatiskt i samband med att ångerrätten utnyttjas för den beställning ärendet gäller.

Accepterad retur

Retur med medföljande retursedel skall lämnas in till postombud. För att Din retur skall vara accepterad måste produkten/produkterna återvända till Shock i samma skick som det såldes i och med alla förseglingar/påsar intakta och eventuell kartong skall vara i säljbart skick. Om du inte skickar med allt original emballage så kommer ett avdrag på 10% av varans värde debiteras dig. Detta gäller inte om produkten skadades eller på annat sätt ändras på grund av någon åtgärd som är nödvändig för att undersöka dem, eller på grund av någon annan omständighet som inte är relaterade till konsumenten.
Kontakta oss då direkt när du får din vara om ditt emballage skadats i leverans eller produkten saknar något när du fick den.
Se till att alla badkläder provas på över dina egen underkläder. Med tanke på hygien, kan Shock vägra en retur där det är uppenbart att detta inte har gjorts. Underkläder (trosor och behå) kan ej returneras av hygieniska skäl. Detta gäller även smink, hårfärg, örhängen, strumpbyxor, strumpor och masker. Om dessa produkter ändå returneras kommer vi debitera er 150kr eller inte göra någon återbetalning om värdet understiger detta belopp.
Hårfärg går ej att returnera eller reklamera pga, du inte fick den nyans du ville ha.

Konsumenten bör vara skyldig att lämna tillbaka varorna senast 14 dagar efter att ha underrättat oss om sitt beslut att frånträda avtalet. Om näringsidkaren eller konsumenten inte uppfyller kraven i samband med utövandet av ångerrätten bör detta leda till påföljder och avtalsrättsliga bestämmelser enligt nationell lagstiftning tillämpas i överensstämmelse med detta direktiv.

Du behöver skicka tillbaka varan till oss inom 14 dagar från den dag du meddelat att du ångrar dig.
Tänk på att du bör kunna visa att du skickat tillbaka varan till oss. Se till att få ett kvitto på försändelsen hos posten och spara detta som bevis.

Återbetalning vid retur görs inom 14 dagar, men tar oftast 2-5 bankdagar från den dagen vi har hanterat din retur och meddelat kunden.
Använd vår medföljande returblankett, skriv en egen med returorsak och ordernummer och personuppgifter eller använd konsumentverkets ångerblankett.

Retur och Byte

Vid retur betalar du själv för den verkliga returkostnaden vilket betyder att det kan kosta mer än 59kr, då det är beroende på vikt och fraktsätt du väljer för att returnera varan till oss. Skicka din retur som ett paket och inte ett brev så att det kommer till ett ombud. Retur till postlåda accepteras inte.

Vi återbetalar inga fraktkostnader och om varan skickats fraktfritt till dig så kommer vi debitera dig 59kr för frakt! Vi kommer också debitera dig för frakten på 59kr om du returnerar varor så att din totala inköpssumma understiger 999kr.

Vid byte betalar du själv för den verkliga returkostnaden till oss  vilket betyder att det kan kosta mer än 59kr, då det är beroende på vikt och fraktsätt du väljer för att returnera varan till oss. Frakten tillbaks till dig bjuder vi på.

Finns inte ditt önskade byte görs en vanlig retur.
Läs och fyll i den medföljande returlappen att du vill göra byte och till vilken storlek. Du kan byta till annan produkt om den kostar lika eller i samma prisklass. Då återbetalar vi mellanskillnaden.
Vill du byta till en vara som kostar mer, gör vi en retur och du får lägga en ny order. Skicka ditt byte till ett ombud. Leverans till postlåda accepteras inte.

OBS! Ingen Retur eller Byten på beställningsvaror!

Vi kan inte reklamera din hårfärg för att den inte gav dig det resultat du önskade. Läs vår hårfärgsguide för bästa resultat: https://shock.se/kundtjanst/hartoningsguide/

Vid byte och retur ansvarar du för varans skick efter det att Du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar från att den ankommit till kunden. Varan ska skickas väl emballerad, med lappar kvar och i fint skick (ren från exempelvis smuts, lukt och djurhår) och i originalkartong/påse som skall vara intakt. Vid retur av ett byte kontakta oss för retursedel.
Om ditt önskade byte inte finns i lager kommer det hanteras som en retur.
Vi bestämmer om returen är godtagbart skick, är den inte det kontaktas kunden, och vi gör ett avdrag för den värdeminskning du orsakat. Vi kan göra ett värdeminskningsavdrag med upp till 100% av varans värde.

Alla returer och byten ska skickas via ombud till

Shock Store AB

Tessinsväg 17b

217 58 Malmö

Reklamation

Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta Shock så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på Webbsidan.

Är produkten felaktig/trasig vid leverans så meddela oss direkt med bild till vår mail för att få möjlighet att åtgärda felet. Gör inte detta och du returnerar exempelvis en söndrig vara till oss kommer det gå under returvillkoren ovan.

Reklamationer som görs inom två månader från det att Du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid.
Vi kan inte reklamera eller ge tillbaka din hårfärg för att den inte gav dig det resultat du önskade. Läs vår hårfärgsguide för bästa resultat: https://shock.se/kundtjanst/hartoningsguide/

Skall du förvara din hårfärg i ett badrumsskåp exempelvis. lägg den gärna i en plastpåse. Vi står inte för eventuell missfärgning.

Enda gång en reklamation av hårfärg kan göras är om leverantören gått ut och sagt de har gjort fel. Då går vi ut och gör en återkallning av produkter.

Skicka bilder på skadan, bild på kvittot/ordernummer och förklara vad som är fel till vår kundtjänst.

Läs gärna på om reklamationer på hallå konsuments hemsida: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/

Om Shock anser anser skadan på produkten verkar ursprungliga för en reklamation betalas frakten av Shock. När produkten inkommer kontaktas leverantör som får godkänna reklamationen.
Varan kommer att i första hand lagas. I andra hand bytes till ny vara. En reklamationsprocess brukar ta ca. 1 månad. Går reklamationen inte igenom så betalas frakten av kunden. I vissa fall kan även undersökningskostnad utgå. Detta kommer vi dock meddela hur mycket det blir på innan för att kunden att godkänna.

Personuppgifter

Shock värnar om din personliga integritet och strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Det är Shock’s målsättning att följa alla vid var tid gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd. Vi kommer att behandla de personuppgifter som du lämnar eller har lämnat till oss eller som vi samlat in på Webbsidan genom cookies. De personuppgifter som Shock behandlar är ditt personnummer, namn, kön, e-postadress, köp-, betal- och orderhistorik, betal- och kreditkortsnummer, leveransadress, IP-adress och telefonnummer.
Uppgifterna kan användas för identifikation, direktmarknadsföring, kundundersökningar, nyhetsbrev samt för statistikändamål. Uppgifterna kan även användas för utskick per post, sms och e-post samt för marknadsföring och information via telefon, om du inte invänt mot detta. Du kan när som helst kontakta oss för att avbryta marknadsföring mot dig som kund.

Immateriella rättigheter

Innehållet på Webbplatsen är skyddat av upphovsrätt som tillhör Shock. Samtliga varumärken är registrerade varumärken. Fotografier på vår hemsida får lånas om de skrivs att de är våra och länkas/ taggas tillbaka till oss.

Länkar

Shock kan länka till andra webbplatser som ligger utanför Shock’s kontroll, och webb-platser utanför Shock’s kontroll kan länka till Webbsidan. Även om Shock försöker säkerställa att Shock enbart länkar till webbplatser som delar Shock’s personuppgifts- och säkerhetsföreskrifter enligt Integritetspolicyn är Shock inte ansvarig för skydd eller sekretess av information eller personuppgifter som Du tillhandahåller på andra webbplatser. Du bör iaktta försiktighet och läsa personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella Webbsidan.

Force Majeure

Shock ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Shock inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Shock dig dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Du och Shock rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

Ändringar av villkoren

Shock förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Webbsidan. Ändringar gäller från det att Du har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Webbsidan), alternativt 30 dagar efter att Shock har informerat dig om ändringarna. Shock rekommenderar dock att Du håller dig uppdaterad på Webbsidan regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.

Ogiltighet

Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd.

Tillämplig lag och tvist

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Shock’s kundtjänst. Vid eventuell tvist följer Shock beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

ARN: http://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden

Box 174 101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

Sociala medier

Våra tävlingar har inget samarbete med facebook eller instagram. Kampanjregler står i bildtexten. Skall inte en större bedrift göras för att medverka i tävlingen (exempelvis tillverka något, göra något osv.) är giltigheten en vecka. Vinnaren kontaktas max 3 arbetsdagar efter utgånget tävlingsdatum via taggning i inlägget, vid ej svar kontaktas kunden över sociala medier och efter inget svar inom 2 dagar väljs en ny vinnare. Vi kan alltid avsluta en tävling i förtid.

Tagga oss gärna på sociala medier med produkter från oss! Taggar du oss eller använder våra hashtags så ger du oss rätten att reposta din bild med creds till de medverkande i bilden. Du kan alltid höra av dig till oss om du vill ta bort bilden.

Kontakta oss

Dina åsikter är mycket värdefulla för oss på Shock. Därför vill vi att du kontaktar oss om du har synpunkter eller ytterligare frågor kring beställningar, leveranser, produkter eller om något problem uppstår.

Kontakta oss på info@shock.se

Vi reserverar oss för eventuella stav- och tryckfel.

Cookies, bla, bla, bla…
Fortsätter du godkänner du.
 Vad är cookies? 

Jag förstår.