Product added to wishlist
View Wishlist

Köpvillkor

Köpvillkor uppdaterade senast 5/4-19

Läs våra VANLIGA FRÅGOR här.

Allmänt

Följande Allmänna villkor (nedan ”Villkor”) gäller när du som konsument (”Du”) väljer att handla och genomför ett köp via Shock Stores webbshop, som finns tillgänglig på www.shock.se och samtliga undersidor till denna webbplats (nedan ”Webbplatsen”). Genom att beställa från Webbplatsen accepterar du att villkoren gäller mellan dig och Shock Store AB, organisationsnummer: 556293-6467 (”Shock”). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Shock Store framgår på Webbplatsen.

För att kunna beställa på Webbplatsen måste Du ha fyllt 18 år och inte vara under förmynderskap. Shock accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. Shock förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om Du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar). Shock förutsätter att minderåriga som utför inköp på www.shock.se lämnar sanningsenlig information om deras ålder och/eller har nödvändigt samtycke från sin förvaltare om att köpa artikeln/artiklarna. Om inte kan köparen bli ansvarig för eventuella kostnader en ogiltig överenskommelse kan innebära.

Shock reserverar sig för slutförsäljning av produkter, eventuella prisfel, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida. Shock reserverar sig även för att viss produktinformation inte är komplett i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.
Vi kan i vissa fall hålla på din order om ordern är slutsåld men leverans är påväg in, vi meddelar då kunden, och kunden har alltid rätt att häva köpet vid försening.

Priser & Betalning

Priserna på Webbplatsen är angivna i svenska kronor inklusive moms. Priserna anges exklusive frakt- och betalningsavgifter. Kostnader som kan uppstå för frakter utanför EU, så som skatt och tullavgifter debiteras dig som konsument.

Nedsatta varor är tillgängliga för beställning så länge de finns i lager. Erbjudanden och rabattkoder är endast giltiga en gång per konsument och inköp och endast inom den angivna tidsperioden. Avdragna rabatter kan inte kombineras eller överföras till ett annat inköp, eller krediteras ett nytt inköp vid eventuell retur.
Du kan betala på de sätt som anges på Webbplatsen. Shock har rätt att ta betalt redan i samband med beställningen, om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av dig och godkänts av Shock. Shock förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt, alternativt ändra betalsätt om det som Du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ anges på Webbplatsen.

Betala mot faktura

Vi erbjuder våra kunder fakturabetalning via Klarna. När du väljer att betala mot faktura görs en kreditansökan av Klarna AB första gången du använder dig av dem. En papperskopia på kreditupplysningen från UC kommer per post till din folkbokföringsadress (eller till din digitala brevlåda). När din beställning lämnar vårt lager skickar Klarna en e-postfaktura. Betalningsvillkoret hos Klarna är oftast 14 dagar (kan ändras vid kampanjer osv). Alla frågor om betalning görs till Klarna. Det är alltid kundens ansvar att de till att betalningen inkommer. Får du ingen faktura till din mail får du kontakta oss och Klarna så detta undersöks.

Betala med kort

Hos oss kan du betala med VISA, MasterCard, Eurocard samt Maestro. Betalningen sker genom PayEx eller Klarna som är PCI och DSS-certifierade och uppfyller alla säkerhetskrav för bank- och kredittransaktioner. Ditt kortnummer lagras aldrig av Shock efter genomförd transaktion.
Det totala beloppet för din beställning reserveras direkt på ditt konto, och dras inte förrän din beställning är redo att lämna vårt lager. Ha gärna din bankdosa eller ditt BankID nära till hands när du genomför ett köp med kortbetalning, om din bank kräver verifiering.

Frakt & Transport

Shock accepterar och bearbetar inköpsorder i samma rad som de inkommer till Webbplatsen. Leveranstiden är den dag till och med då varan finns att hämta. Normal leveranstid inom Sverige är 3-5 arbetsdagar (mån-fre) efter att Shock har accepterat och bekräftat din beställning. För internationella sändningar är leveranstiden också normalt 3-5 dagar (mån-fre).
Shock erbjuder fri frakt på alla beställningar över 199 kr. På beställningar under 199 kr tillkommer en leveranskostnad på 49 kr.
För leveranser utanför Sverige är alla fraktkostnader exklusive eventuella extra kostnader och tullavgifter specificerade i inköpsordern.
Om paket ska lösas ut ska Du göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Du får en avisering av leverantören som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Du lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS.
Har din order inte kommit inom utsatt tid (5 arbetsdagar) kontakta oss.

Outhämtat paket

Om Du inte hämtar ut ditt paket inom 2 veckor förbehåller sig Shock rätten att debitera dig en avgift på 300 kr som täcker hela kostnaden för leverans och behandling. Icke uthämtat paket omfattas normalt inte av rätten som retur.

Alla försändelser som skickas från Shock till Dig är försäkrade av Shock. Om du upptäcker en skada på paketet innan du öppnar det skall kontakta kundservice omgående. Transportskadade varor ersätts kostnadsfritt av Shock.

Ångerrätt & Retur

Vid köp av varor på Webbplatsen gäller alltid 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att Du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Shock detta inom 14 dagar från det att Du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).

Reavaror

På reavaror gäller också en ångerrättsperiod på 14 dagar. Distansavtalet upphör automatiskt i samband med att ångerrätten utnyttjas för den beställning ärendet gäller.

Accepterad retur

För att Din retur skall vara accepterad måste produkten/produkterna återvända till Shock i samma skick som det såldes i och med alla förseglingar intakta och eventuell kartong skall vara i säljbart skick. Detta gäller inte om produkten skadades eller på annat sätt ändras på grund av någon åtgärd som är nödvändig för att undersöka dem, eller på grund av någon annan omständighet som inte är relaterade till konsumenten. Kontakta oss då direkt om ditt emballage skadats i leverans när du fick den.
Se till att alla badkläder provas på över dina egen underkläder. Med tanke på hygien, kan Shock vägra en retur där det är uppenbart att detta inte har gjorts. Underkläder kan ej returneras av hygieniska skäl. Detta gäller även strumpbyxor och strumpor som skall vara oöppnade i förpackning.

Konsumenten bör vara skyldig att lämna tillbaka varorna senast 14 dagar efter att ha underrättat oss om sitt beslut att frånträda avtalet. Om näringsidkaren eller konsumenten inte uppfyller kraven i samband med utövandet av ångerrätten bör detta leda till påföljder och avtalsrättsliga bestämmelser enligt nationell lagstiftning tillämpas i överensstämmelse med detta direktiv.

Du behöver skicka tillbaka varan till oss inom 14 dagar från den dag du meddelat att du ångrar dig. Använd den bifogade fraktlappen.
Tänk på att du bör kunna visa att du skickat tillbaka varan till oss. Se till att få ett kvitto på försändelsen och spara detta som bevis.

Återbetalning vid retur görs inom 14 dagar, men tar oftast 2-5 bankdagar från den dagen vi har hanterat din retur och meddelat kunden.
Använd vår medföljande returblankett, skriv en egen med returorsak och ordernummer och personuppgifter eller använd konsumentverkets ångerblankett.

Retur och Byte

Vi tillämpar ett fritt byte.
Läs och fyll i den medföljande returlappen att du vill göra byte och till vilken storlek. Du kan byta till annan produkt om den kostar lika eller i samma prisklass. Då återbetalar vi mellanskillnaden.
Du får ett gratis byte av oss om ditt byte är annan storlek eller likvärdig vara, behöver du byta utöver det eller byter mot icke likvärdig produkt eller returnerar kostar det 49 kr.
Vi förbehåller oss att ta ut en fraktkostnad om bytet inte är likvärdigt.

Vid byte och retur ansvarar du för varans skick efter det att Du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar från att den ankommit till kunden. Varan ska skickas väl emballerad, med lappar kvar och i fint skick (ren från exempelvis smuts, lukt och djurhår) och i originalkartong som skall vara intakt.
Vi bestämmer om returen är godtagbart skick, är den inte det kontaktas kunden, och vi gör ett avdrag för den värdeminskning du orsakat. Vi kan göra ett värdeminskningsavdrag med upp till 100% av varans värde.

Reklamation

Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta Shock så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på Webbsidan.
Är produkten felaktig vid leverans så meddela oss direkt för att få möjlighet att åtgärda felet.
Reklamationer som görs inom två månader från det att Du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Du har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på Webbsidan.
Har du köpt din vara i butik så gå i första hand till butiken så hjälper dom dig där.
Har du köpt online, bor du långt från butiken eller den inte är kvar så skicka bilder på skadan, bild på kvittot/ordernummer och förklara vad som är fel till vår kundtjänst.
Läs gärna på om reklamationer på hallå konsuments hemsida: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/

Om kundtjänst anser skadan på produkten är tillräckliga för en reklamation betalas frakten av Shock. När produkten inkommer kontaktas leverantör som får godkänna reklamationen.
Varan kommer att i första hand lagas.

Personuppgifter

Shock värnar om din personliga integritet och strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Det är Shock’s målsättning att följa alla vid var tid gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd. Vi kommer att behandla de personuppgifter som du lämnar eller har lämnat till oss eller som vi samlat in på Webbsidan genom cookies. De personuppgifter som Shock behandlar är ditt personnummer, namn, kön, e-postadress, köp-, betal- och orderhistorik, betal- och kreditkortsnummer, leveransadress, IP-adress och telefonnummer.
Uppgifterna kan användas för identifikation, direktmarknadsföring, kundundersökningar, nyhetsbrev samt för statistikändamål. Uppgifterna kan även användas för utskick per post, sms och e-post samt för marknadsföring och information via telefon, om du inte invänt mot detta. Du kan när som helst kontakta oss för att avbryta marknadsföring mot dig som kund.

Immateriella rättigheter

Innehållet på Webbplatsen är skyddat av upphovsrätt som tillhör Shock. Samtliga varumärken är registrerade varumärken. Fotografier opå vår hemsida får lånas om de skrivs att de är våra och länkas/ taggas tillbaka till oss.

Länkar

Shock kan länka till andra webbplatser som ligger utanför Shock’s kontroll, och webb-platser utanför Shock’s kontroll kan länka till Webbsidan. Även om Shock försöker säkerställa att Shock enbart länkar till webbplatser som delar Shock’s personuppgifts- och säkerhetsföreskrifter enligt Integritetspolicyn är Shock inte ansvarig för skydd eller sekretess av information eller personuppgifter som Du tillhandahåller på andra webbplatser. Du bör iaktta försiktighet och läsa personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella Webbsidan.

Force Majeure

Shock ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Shock inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Shock dig dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Du och Shock rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

Ändringar av villkoren

Shock förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Webbsidan. Ändringar gäller från det att Du har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Webbsidan), alternativt 30 dagar efter att Shock har informerat dig om ändringarna. Shock rekommenderar dock att Du håller dig uppdaterad på Webbsidan regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.

Ogiltighet

Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd.

Tillämplig lag och tvist

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Shock’s kundtjänst. Vid eventuell tvist följer Shock beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

ARN: http://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden

Box 174 101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

Presentkort

Presentkort går endast att köpa i butik och gäller endast i butik, vilken stad det än är köpt.

Kontakta oss

Dina åsikter är mycket värdefulla för oss på Shock. Därför vill vi att du kontaktar oss om du har synpunkter eller ytterligare frågor kring beställningar, leveranser, produkter eller om något problem uppstår.

Personlig service får du vardagar 8-14
Telefon: 031-719 22 00
Du kan också kontakta oss på [email protected]

Företagsinformation

Shock Store AB
Sallarängsgatan 3
431 37 Mölndal

Cookies, bla, bla, bla…
Fortsätter du godkänner du.
 Vad är cookies? 

Jag förstår.